4kezesblog

a függetlenség ára

2020. ápr 17.

Metszet

írta: 4kezesblog
Metszet

A saját életemen kívül létezem

csodálkozva hallgatom a mondatot álmomban

darálom, kiáltom

hogy létezhetnék kívül, amikor épp belül történik minden

nagy űrutazás, közeledő aszteroidák

vigyázat, kapaszkodásveszély

elhessinthető-e bármi a múltból, elfújható-e, akár a pittypang kis ejtőernyősei

vakítófehér csillagutazók a párnán

a kulcslyukon beszökik a hajdani, az avítt

az énalakulás groteszk torzói kísértenek

önmagam megrendítő változatai

ha a saját életemen kívül létezem, sosem vagyok otthonos magamban

éppen aktuális változatomban

viszont látom, amit más,

levitálok önmagam felett

időben felismerem a változót,

a hibázási faktorszám csökken, akár az egó, csupán ...

Tovább Szólj hozzá

színház írás művészetek karantén veszélyhelyzet

2020. ápr 01.

Akik harangoztak

írta: 4kezesblog
Akik harangoztak

egy_no_premier.jpg

2021. április 1. Tegnap végre bemutattuk az Esterházy Egy nőt . A decemberi premier kudarca – egy fia néző sem jött el a ZUGba – nem tántorított el minket.
Választhattuk volna azt, hogy szipogva beledőlünk saját vágytalanságunkba. Ehelyett döntöttünk és csatlakoztunk mi is az élő közvetítésekhez.

Megváltoztak a nézői szokások. Az emberek többsége már nem szívesen mozdul ki otthonról. Sokkal kényelmesebb a fotelből a színház. Sőt, biztonságosabb. A közönség elutalja a jegyárat, kattint és nézheti a közvetítést. Nem szól rá senki, szellenthet hangosan a párnák lágy ölén, kimehet a sörért, popcornért, csülökpörköltért. Ideális szórakozás.

Az interaktivitást is meg tudtuk őrizni. A nézők élőben írják a ...

Tovább Szólj hozzá

premier színház vidék esterházy élő közvetítés home office egy nő home theater homo ludens project

2020. már 19.

színházi védőmaszk

írta: 4kezesblog
színházi védőmaszk

Napok óta be vagyok zárva. Mint sokan mások. Autonóm, szabadlelkű, a korlátokat nagyon nehezen tűrő emberként nem is viselem rosszul. Időnként különböző intenzitású szorongás környékez meg, mivel az agyam a helyzetet azonosítja egy korábban átélt karanténnal. 1989 decemberében Temesváron, a szüleim szintén bezártak minket a házunkba, amíg a véres forradalom véget nem ért. Még az udvarra sem mehettünk ki, mivel a tőlünk nem messze álló víztoronyból kiszámíthatatlanul lövöldöztek. Házunk ablakai könyvekkel voltak berakva, így védtek meg minket a sűrűn röpködő golyóktól. A szüleim felváltva jártak tüntetni az elsötétített városba, így akadt aggódnivaló, vajon hazatérnek-e. Mégis ebben a zavaros időszakban döntő ...

Tovább Szólj hozzá

színház karantén koronavírus kovács a. gyula kép

2020. feb 13.

7 év 7 töredék

írta: 4kezesblog
7 év 7 töredék

1.

Ülök az anyósülésen, kapaszkodom. Übü épp veszélyes sebességgel kanyarodik, közben köpködve szórja a válogatott szitkokat. A szélvédőn lassú patakban folyik a nyál. A bal fülembe a megkötözött Petőfi suttog, testvérének nevez, a szabadságról áradozik, buzdít, hogy szökjünk meg az őrült CAR-MEN kocsiból. A Sz(ahar)ózat közben állít meg a rendőr, pontosabban leparancsol minket az útról. Igazoltat mindnyájunkat, szóval ma is feljelentettek. Egy ijedt járókelő azonnal hívta a rendőrséget, amikor a szeme láttára gyömöszölte be Übü az összekötözött Petőfit a csomagtartóba. Magyarázzuk, hogy ez színház. A rendőr hitetlenkedve csóválja a fejét: színház vs. valóság.

2.

Borsod. Egy kis település. Színház ...

Tovább Szólj hozzá

2020. jan 23.

Töprengés hangzavarban

írta: 4kezesblog
Töprengés hangzavarban

Miért csinálunk független színházat vidéken? Hisz a független színházak színe-java Budapesten van. Mi kényszerít néhány megrögzött mániákust napi szinten küzdeni a lehetetlennel? Infrastruktúrát, pénzt, vesszőt, paripát előteremteni. Működtetni, alkotni és nem robotolni. Úgy létezni, hogy tudjuk, periférián vagyunk, hisz nem népszerű témákkal  foglalkozunk, nem vagyunk viccesek, rétegműfajokban mozgunk. Kísérletezünk formával, egymással, magunkkal. Kritikus pedig elvétve tűnik fel a láthatáron. Szóval a köztudattól, szakmától kőhajításnyira legalább. Mindezt miért?

Tegnap előadás előtt, lelkes, ötletekkel teli emberekkel töltöttem az időt. A fiatal lekesedés semmihez nem hasonlítható, azonnal cselekszik. ...

Tovább Szólj hozzá

színház vidék független színház homo ludens project

2020. jan 08.

Elérlek?

írta: 4kezesblog
Elérlek?

Közel sem. Tornyosul a fejünk fölé ez a buborékvilág. Istenáldotta közösségi média. Hány követőd van? Tettél ki ma posztot? Jó a szöveg? Jó a kép? Miért nem érdekli eléggé az embereket? Hogyan lehet jobban eljutni a nézőkhöz?
Néha úgy érzem, mintha kínaiul tanulnék egy svéd-magyar szótárral a kezemben.

Rengetegen jönnek, mint állatok a fák mögül, és adják kézről kézre a kilincset:
- Jó kontent kell. – hallgatom, és dünnyögöm magamban, hogy mi a büdös, lilagőzös lúdlábverése az a kontent? Senki nem adott még rá pontos választ. Olyasmi lehet, mint a hipszter. Vagy a vargabéles. Ezeket sem értik sokan.
- Jó trailer kell, ennyin múlik. – kontrázik rá egy kalapos figura.
- Csábos szöveg, az a tuti ász, az emberek ...

Tovább Szólj hozzá

film színház esterházy kontent homo ludens project

2020. jan 06.

startvonal

írta: 4kezesblog
startvonal

Januári első próba. Egy nő. Megremeg a horgasinam: jól felállni a startvonalra, akkor is ha bizonytalan a cél. Tudom, mondanom kell néhány szót, arról hogyan állunk az évad második feléhez, új bemutatóhoz, úgy hogy fogalmam sincs mennyi pénz lesz rá. Ha nem lesz működési pályázat vagy esélytelen, hogy pénzt nyerjünk a "kultúraromboló (E.P.)" szövegeire, akkor mire tervezzünk? A válasz végtelenül naív: magunkra. Miközben beszélek és felvázolom a lehetőségeinket, egyszeriben világossá válik, hogy nem félek, még csak nem is szorongok. Rövid vagyok, mosolygok, időnként elnevetem magam. Nézem a többiek arcát, elgondolkodva mosolyognak vissza. És néhány másodperc múlva zúdulnak az ötletek, hogy mit kellene csinálni, hogyan ...

Tovább Szólj hozzá

2020. jan 05.

alapvetés 2020

írta: 4kezesblog
alapvetés 2020

Sok gondolat próbál megkapaszkodni bennem  a gyorsan sodródó januárban. Hetykén rázom le őket, de néhányan túl  eltökéltek. Leginkább arra kényszerítenek azon töprengjek, mit nem kellene csinálni. Mi az ami már egyáltalán nem érdekel, nem motivál, sőt kedvem sincs hozzá. A napi rutin színházi megőrülés felejtős. Szervezés maximális turbulencián, szintúgy. Nyugalom, elmélyülés. Akkor foglalkozni egy-egy anyaggal, amikor van mondanivalóm. Ha két évig nincs, akkor nincs. Bizonyára valami más foglalkoztat éppen, nem a színház. A reneszánsz ember szemlélete vonz, mindig is vonzott: ma tanár vagyok, holnap rendező, holnapután író, jövő héten dramaturg, két hét múlva szociális vagy színházi nevelési foglalkozást vezető ...

Tovább Szólj hozzá